Deelscooters zorgen voor overlast in centrum Breda

02-07-2020
10270 gelezen
Geen reacties

Sinds 18 juni kan na steden als Rotterdam en Eindhoven ook iedereen in Breda gebruik maken van een elektrische scooter van deelsysteem GO Sharing. Je hoeft er alleen maar een app voor te installeren op je smartphone en huurt de e-scooter dan per minuut dat je hem gebruikt. Het systeem is ontworpen om zo laagdrempelig en eenvoudig mogelijk te zijn, maar dat blijkt al binnen twee weken na de introductie niet louter positief te zijn. Veel scooters worden namelijk zomaar ergens achtergelaten, het rijgedrag van een aantal gebruikers is niet optimaal en er rijden soms ook veel te jonge bestuurders op de elektrische scooters in de rondte.

Kapotte scooters in sloten

Op Facebook zijn steeds vaker foto's te vinden van de felgroene deelscooters die (wellicht opzettelijk) zijn vernield en zomaar ergens neer zijn gegooid. Ook verschijnen er steeds meer klachten over grote groepen jongeren die op de scooters door de binnenstad scheuren en daarbij onnodig veel toeteren of gekke capriolen uithalen. Bewoners van Breda maken zich daar inmiddels zorgen over, ook omdat het aantal scooters na de zomer zal worden verdubbeld van 200 naar 400 exemplaren.

Helm niet verplicht

Een helm is niet verplicht op de scooters van GO Sharing en iedereen van 16 jaar en ouder kan er eentje huren. Het bedrijf zegt zich met name te richten op toeristen en andere dagjesmensen, forenzen, ondernemers die korte tijd in de stad verblijven en studenten die eenvoudig en voordelig vervoer zoeken dat bovendien ook heel milieuvriendelijk is.

Fouten en problemen

Volgens GO Sharing zelf is een deel van de klachten en problemen terug te leiden naar een softwarefout, waardoor scooters nog gewoon te gebruiken waren terwijl ze eigenlijk uit hadden moet staan. Dat bleek al snel ontdekt te worden door jongeren die vervolgens met de tweewielers aan de haal gingen. Daarnaast blijkt de actieradius nog altijd vrij beperkt en worden scooters vaak daar geparkeerd waar de accu leeg raakte.

Dit artikel is geschreven door Tjerk Verhegen

Reageer op deze blog


Velden met * zijn verplicht
Wij gebruiken cookies We kunnen deze plaatsen voor analyse van onze bezoekersgegevens, om onze website te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud te tonen en om u een geweldige website-ervaring te bieden. Voor meer informatie over de cookies die we gebruiken opent u de instellingen. Bekijk onze cookiepagina
Accepteer alles
Weigeren