Merendeel jonge scooterrijders rijdt te hard en vindt dat leuk
Maar liefst 80% van de jonge bestuurders van snorfietsen, scooters en brommers rijdt regelmatig te hard. Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting TeamAlert onder iets minder dan 500 jonge scooterrijders met een leeftijd tussen 16 en 24 jaar. De meesten van hen rijden zo snel omdat ze het leuk vinden, omdat ze vinden dat het de sociale norm is voor hun leeftijdscategorie om te snel te rijden of zelfs omdat ze niet door elektrische fietsen ingehaald willen worden.
Hard rijden is leuk en stoer
Veel jongeren die op een snorfiets of bromfiets rijden vinden (te) hard rijden leuk. Dat was natuurlijk al langer bekend en komt ook uit deze enquête weer naar voren. Maar liefst 85% van de jongeren met een brommer of scooter gaf aan regelmatig harder te rijden dan toegestaan. De snorfietsers doen het iets beter, daarvan zei 75% van de jongeren te hard te rijden.
Ze doen dat overigens zeker niet uitsluitend omdat ze het leuk vinden. Sommige respondenten gaven bijvoorbeeld aan dat ze sociale druk voelen om mee te doen met de groep waar ze in rijden. Daarnaast rijdt een minderheid te hard zodat ze beter mee kunnen komen met het andere verkeer op de rijbaan, of gewoon omdat ze eerder op de plaats van bestemming aan willen komen.
Gevaarlijk rijgedrag
Het harde rijden brengt voor jongeren echter ook extra gevaren met zich mee, omdat ze vaak nog onervaren zijn in het verkeer en ook moeite hebben met het inschatten van risico's. De te hoge snelheid heeft dus nog meer consequenties voor ze dan bij meer ervaren weggebruikers.
Niet voor niets zijn jongeren met hun scooters bovengemiddeld vaak betrokken bij ongevallen. Ook de verzekeraars die snorfiets en scooterverzekeringen aanbieden weten dat, daarom betalen jongeren standaard veel meer voor hun scooterverzekering.
Toch blijkt het keer op keer moeilijk om daadwerkelijk het weggedrag van jongeren te verbeteren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het gebruik van de smartphone op de scooter of snorfiets. Want alhoewel een groot deel van de ondervraagde jongeren dat onhandig en gevaarlijk vindt blijven ze het wel veel doen.
Pakkans te laag
Er worden momenteel te weinig boetes voor deze snelheidsovertredingen uitgedeeld, waardoor veel jongeren het gevoel hebben ermee weg te komen. Alleen het verhogen van de verzekeringspremie voor scooterverzekeringen heeft weinig effect op het individuele weggedrag. En ook puur het verhogen van de boetes zou weinig effect hebben.
Stichting TeamAlert strijdt voor meer bewustwording onder jongeren over de verschillende gevaren die er voor hen zijn, zo ook in het verkeer. Dat wordt gedaan door diverse voorlichtingscampagnes.
Juist door het op andere manieren persoonlijk te maken, bijvoorbeeld door de verhalen van jongeren te delen die een fikse boete of een ongeluk hebben gehad, zou de bewustwording wel bevorderd worden. Zodat op termijn wellicht zelfs de premies van scooterverzekeringen voor jongere weggebruikers weer wat verlaagd zou kunnen worden.