Anders dan anders: deze retro racewagen is eigenlijk een elektrische scooter
Ben je op zoek naar een elektrische scooter maar ben je een beetje uitgekeken op de standaard modellen? Overweeg dan eens een heel andere kant op te gaan met de Blaze EV Classic. Dat is een elektrische scooter die is vormgegeven als een retro racewagen, geïnspireerd door de snelle auto's die rond 1930 werden gebruikt op racecircuits over de hele wereld.
Innovatieve nieuwe vervoersmiddelen
Met de opkomst van elektrische motoren als krachtbron en de steeds betere accu's die daarvoor gebruikt worden neemt ook het aantal innovatieve nieuwe vervoersmiddelen toe. Dat je daarbij niet automatisch de futuristische kant op hoeft te gaan laat het Japanse bedrijf Blaze zien met zijn nieuwste elektrische scooter genaamd Blaze EV Classic. Die lijkt namelijk in het geheel niet op een brommer, maar eerder op een ietwat klein uitgevallen racewagen uit lang vervlogen tijden.
Hoe ziet deze elektrische retro racer eruit?
De EV Classic heeft een heel geslaagd retro ontwerp. Om precies te zijn is het uiterlijk gebaseerd op bekende raceauto's uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Het model heeft bijvoorbeeld spaakwielen, een klassieke grill, retro koplampen en elegante spatborden. Om de veiligheid te bevorderen heeft hij echter wel - in tegenstelling tot de eerste racewagens - een zogenaamde rollbar. Wanneer je onverhoopt ondersteboven gaat met dit elektrische voertuig blijft je hoofd daardoor vrij van de grond. Natuurlijk moet je wel nog steeds een helm op. De kleuren waar je uit kunt kiezen zijn rood, zwart, groen en wit.
Goedgekeurd voor de weg (in Japan)
Op dit moment is de Blaze EV Classic alleen nog maar beschikbaar voor consumenten in Japan. Daar is het voertuig ook goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Dat komt doordat hij de maximale snelheid voor elektrische scooters aldaar (50 km per uur) niet overschrijdt. Ook is de kleine elektrische auto voorzien van een zachte bumper aan de voorkant en is hij voorzien van alle noodzakelijke verlichting, zoals richtingaanwijzers. De prijs valt ook alleszins mee voor een wagentje met zo'n kek ontwerp, want wie nu bestelt betaalt omgerekend 'slechts' 7.000 euro voor dit karaktervolle en unieke voertuig. Ook al is het autootje klein en licht, je kunt er volgens de fabrikant als volwassene zonder problemen in plaatsnemen en langere tijd mee rijden. Dan kom je op een volle acculading ongeveer 50 km ver, waarna je het autootje in zo'n 8 uur weer helemaal oplaadt.
De retro Blaze EV Classic in actie
Hieronder kun je alvast een video bekijken van een Blaze EV Classic die een rustig rondje over de openbare weg rijdt. Of we ook hier in Nederland binnenkort op deze manier elektrisch kunnen rijden is nog niet bekend, want het is nog onzeker of hij ook hier geleverd zal worden.